Streetfashion.se x Gram exklusiv intervju

20 december 2010
Streetfashion.se x Gram exklusiv intervju

Gram är ett svenskt skomärke som startades 2005 av Alexis Holm och Anna Stenvi. Sedan starten har de riktat in sig på att designa herrskor som sätter detaljerna och kvalité i fokus. Skorna de skapar är stilrena blandningar mellan sneakers och finskor som passar såväl till vardags som till fest. Streetfashion har nu satt sig ner med ena designern och ena ägaren av Gram för att prata om skorna, konceptet och om framtiden.

-Man kan starta ett varumärke och bara göra skor och det är komplett i sig. Startar du ett klädvarumärke ska folk ha jackor, byxor, t-shirtar och skjortor och det är så mycket. Sen måste du fylla ett plagg med en kropp också medan med skor ser de ut som en sko även när det står på hyllan.

Med det resonemanget drog Alexis och Anna igång med att börja designa skor och startade upp företaget Gram på vårkanten -05. Det blev en försenad vårkollektion med kunder som förbeställt skor och även förskottsbetalat och Alexis beskriver den första tiden som helt galen. Ingenting tycktes fungera och de var bara två personer som skulle hålla koll på allt som hände med företaget, hålla kontakten med fabrikerna, se till att allt gick rätt till och samtidigt hålla koll på alla beställningar som trillade in.
Men det blev ju bra press på det. Det blev populärt direkt på något sätt, säger Alexis.

Det unika med skomärket Gram är att alla skomodeller heter som sin egna vikt – i just gram. Meningen med att de heter som sin egen vikt är för att man ska ta bort allt som kan färga intrycket och ta bort fokuset från just skorna. På Gram låter man istället skorna tala för sig själva. För när det väl kommer till kritan är det skor de säljer, inte ett coolt namn. Konceptet är snillrikt, frågan är vad som skulle hända om en sko tillverkas som råkar väga exakt lika mycket som en annan modell – Men det scenariot har Alexis svar på,

-Det kommer aldrig att hända. Vi har frågat oss det förr och vi har kommit på att då gör vi bara skosnörena längre.

Gram gjorde sig snabbt populära för att de gjorde något som ingen annan gjorde under den tidsperioden – och inte nu heller för den delen. De designar klassiskt vackra skor med detaljer som på ett stilrent sätt smälter in men samtidigt sticker ut. Gram leker även med gamla siluetter och gör om de i en modern tappning – med annorlunda material som till exempel manchester, gummi och nylon. Men deras skor har aldrig slutat att se ut som vad de faktiskt är – just skor.
Jag gillar inte när folk gör skor som inte ser ut som skor. Jag tycker till exempel inte om att plocka bort skosnörena eftersom det är en alldeles för viktig del av en sko, säger Alexis. Det vi jobbar med är gamla siluetter som man gillar och som man vill plocka fram igen och vill blanda om. Det är ju det som är intressant. Herrmode är ju så pass intressant på grund av restriktionerna som finns. Det är ju roligt att jobba inom just snäva ramar, fortsätter han.

Det har dock inte bara gått bra för Gram. År 2009 hamnade de lite i blåsväder eftersom de växte för fort vilket betydde att de behövde ha mer pengar för att kunna tillverka fler skor. Som ingen kan ha missat var världen just då mitt uppe i en lågkonjunktur och att skaffa kapital hos någon bank var inte det lättaste. Men då kom David Hedman – som tidigare varit med och grundat märket WesC – och Finn Alpberg – som är ägare till agenturen VOX – in i bilden. De pratade ihop sig och såg potentialen i företaget och ett halvår senare tog de tag i Gram och hjälpte dem upp igen.

-Jag hade skor från Gram sedan tidigare och tyckte att konceptet var klockrent, berättar David. Vi – jag och Finn – har ju rätt mycket erfarenhet av big business eller i alla fall bigger business än vad Gram hållit på med tidigare. Och tanken var väl att tillsammans komplettera Anna och Alexis på ett bra sätt för att kunna ta Gram framåt.

Gram har onekligen fått ett sving uppåt sedan omstruktureringen i företaget och Alexis kan nu lägga all tid på att designa. Det märks att han nu har tiden att bearbetar varenda liten detalj på skorna tills perfektion har skapats. – Vi gör det för att vi kan, för att jag är på plats, berättar Alexis.

På plats innebär helt enkelt att Alexis bestämde sig för att flytta till Hongkong för att kunna arbeta närmare fabrikerna. Flytten gjorde att Alexis kunde komma närmare produktionen av skorna och kunde ta del av designprocessen mycket mer än om han skulle suttit i Sverige och bara skickat designerna till fabrikerna. -Det syns på många varumärken – eller jag kan se det på flera varumärken – att de inte är på plats. Att man lämnar det till fabrikens godtycke. Medan vi kan styra i princip allting, säger Alexis. -Man låter liksom en kines som inte riktigt har samma idéer göra final touches, flikar David skämtsamt in.

Att Alexis är på plats i Hongkong gör att de kan prova nya material och testa nya tekniker. Alexis arbetar hela tiden tillsammans med fabrikerna för att bygga upp skon han ser framför sig i huvudet. -Design är ju inte att bara göra skissen. Design är ju att välja materialet och vara där och utveckla det där tillsammans med dem.

Det är inte många designers som öppet vågar säga vilken deras bästa kreation är. De flesta brukar istället säga att alla deras designer är unika på sitt vis och att det är upp till köparen att finna sin egen favorit. Det är inte heller många designers som vågar se tillbaka på sina kreationer och erkänna att just den designen var en flopp. Alexis har dock inget problem med sådant. -Den bästa skon vi gjort var en sko som folk aldrig förstod men var den bästa någonsin. Det är världens bästa sko faktiskt. Den finns på sajten att köpa – för halva priset, berättar Alexis. Men vissa har ju fattat grejen. De som köper den älskar den. Men det är rätt få som köper den. Petter fattade grejen. Kanye West fattade grejen. -Vissa fattade grejen – som jag var glad över att de fattade. Men det är lite där som Finn och jag – framförallt Finn – fyller en funktion, säger David. Alexis är ofta lite tidig med saker och ting. Vilket gör att man inte kan hålla ut i tre år innan någon annan ska fatta vad det är man håller på med. Där måste vi ibland bromsa lite och säger att: Du kanske måste göra lite såhär också. Eller ha självförtroende och säga: Fan det här sålde riktigt dåligt men vi tror att du har rätt och vi provar en säsong till och om det behövs så provar vi en säsong till. För vi tror på den här stilen! Men ibland måste vi våga säga: Du… det var inte så bra. Det är ett samspel som är ganska så viktigt. Och det tror jag faktiskt att många designers behöver. Just ett bollplank. För det är lätt att gå vilse själv i sin designprocess. Många designers gör ju saker till sig själv och för sig själv. Och det är en personlig utveckling att designa så då behöver man någon som håller koll på en.

Sedan 2005 har Gram gjort sig till ett välkänt företag med flera återförsäljare i ungefär 20 olika länder. Men de har inte låtit sig drabbas av storhetsvansinne. De har heller inte börjat producera som galningar utan fortsätter att hålla tillverkningen på en liten och exklusiv nivå. -Och liten kan man ju vara innan man blir typ Nike och unna sig att vara liten i 40 år, säger David.

Gram har valt att växa i lagom tempo eftersom skorna egentligen inte är menade för alla människor i alla målgrupper. Det är alla som uppskattar det Gram står för som ska ha på sig skorna med stolthet och skämtsamt säger Alexis, -Det är för alla som är tuffa liksom.

Och när det kommer till vilken målgrupp Gram riktar sig till säger David högt och stolt, -The well mannered metropolitan rebell för att citera Alexis! Direkt quote från Alexis, jag älskar den quoten. Vi har tänkt på vilka fan är den här jävla målgruppen egentligen. Och där har du den!

Med sin uppfinningsrikhet och unika designer kan man fråga sig vad man kan förväntas se av Gram framöver. Som första källa kan Streetfashion.se berätta nu vad som kommer att hända till våren. Gram har nämligen inlett ett samarbeta med Jobs Handtryck från Dalarna och kommer i vår att släppa skor som kommer att prydas med ett tryck som har sett likadant ut sedan ca 1955.

-Ni ska se när jag tar de här grejerna till Kina liksom. Håller upp och säger ”This costs 1700 per meter” och de bara ”Va, du är ju dum i huvudet!?” och jag fortsätter ”Because it’s printed in Sweden!”.

Bilden ovan och även första bilden i intervjun är exklusiva förhandstittar ur Grams kommande vårkollektion Reduction. På första bilden ser ni Reduction 352g Offwhite Cotton Canvas och här ovan Reduction 420g Grey Melange Linen

Grams vårkollektion kommer att gå under namnet Reduction. Kollektionen är essensen av vad Gram är för något och allt kommer att känns väldigt ”grammigt”. Och det kommer att släppas en katalog med bilder som beskrivs vara kraftfullt reducerade till det mest väsentliga i den urbana miljön enligt – fotografen själv -Vincent Skoglund.

– Det känns som att det är lite mer på riktigt nu i vår och det känns som att man har bra folk hela vägen med megafotograf, mega-ads och megadesign – men megadesign har vi ju i och för sig haft hela tiden, säger David och skrattar.

Intervju: Elin Åberg (PraktikantElin)

Foto: Vincent Skoglund

Mer information om Gram finner ni på deras hemsida www.gramstore.com

SFSE

Nyheter, artiklar och tips inom streetwear, mode, design, konst och teknik som relaterar till SFSE. Vi har skrivit till och från på Streetfashion.se sedan 2009